მოსმოსალოდნელი ცვლილებების მიუხედავად, საარჩევნო სისტემა აქილევსის ქუსლად რჩება
სპეციალისტები დაკარგული ხმების დიდ რაოდენობაზეც მიუთითებენ. ეუთო და ვენეციის კომისია მიუთითებს, რომ ერთი ხმის თანაბრობის პრინციპი დაცული არ არის და ხელისუფლებას საარჩევნო სისტემის გადახედვას ურჩევს. ხელისუფლება კი, მესამე სექტორის რეკომენდაციებს არ ითვალისწინებს და აცხადებს, რომ 2016 წლის არჩევნები ისევ მაჟორიტარული სისტემით ჩატარდება, თუმცა გარკვეული ცვლილებებით.
მესამე სექტორი მაჟორიტარულ საარჩევნო სისტემას ერთჶერთ სერიოზულ პრობლემად მიიჩნევს. დემოკრატიისა და განვითარების ცენტრში ფიქრობენ, რომ არსებული სისტემა ვერ უზრუნველყოფს ამომრჩეველთა ნების პროპორციულად ასახვას მანდატებში, რაც ერთჶერთი ხარვეზია. მკვეთრად უარყოფითი შეფასების პარალელურად, დემოკრატიისა და განვითარების ცენტრის თავმჯდომარე ქეთევან ჩაჩავა მაჟორიტარული სისტემის დადებით ფაქტორებზეც საუბრობს და აცხადებს, რომ საარჩევნო სისტემა უნდა გახდეს ფართო დისკუსიის საგანი, სადაც აუცილებელია, აქტიურად ჩაერთოს სამოქალაქო და პოლიტიკური სექტორი.
„პოლიტიკური პარტიების მხრიდან მიღებული ხმები ყოველთვის არ აისახება პროპორციულად. მოქმედი კანონმდებლობით, 77 დეპუტატი აირჩევა პროპორციული სისტემით, 73 – მაჟორიტარი სისტემით, მაგალითად, როდესაც პოლიტიკური პარტია ეროვნული მასშტაბით მიიღებს ამომრჩევლის 10%-ის მხარდაჭერას, 77 მანდატიდან ღებულობს 10%-ს და არა 150-დან. მიღებული ხმების პროპორციულად, მთლიანი პარლამენტის შემადგენლობაში წარმომადგენლობაც ამ სახით აისახება. არასამთავრობო ორგანიზაციების მხრიდან ეს ფასდება ხოლმე მნიშვნელოვან ხარვეზად, რაც სასურველია, რომ გამოსწორდეს. რეალურად არსებულ საარჩევნო სისტემას აქვს თავისი დადებითი მხარეები. როდესაც ამომრჩეველი აძლევს ხმას პარტიას, ის ირჩევს თავის წარმომადგენელს პარლამენტში. ამ მხრივ, ეს შეიძლება ჩაითვალოს პოზიტიურ ფაქტორად“, – აცხადებს ქეთევან ჩაჩავა.
სამართლიანი არჩევნები კი, სხვა შენიშვნებთან ერთად მიუთითებს ქალთა წარმომადგენლობის ნაკლებობას უმაღლეს საკანონმდებლო ორგანოში, რაც სისტემის ნეგატიური ფაქტორია:
„მაჟორიტარული საარჩევნო სისტემა ხელს არ უწყობს ქალთა არჩევას პარლამენტში. საპარლამენტო არჩევნებში ქალებმა მაჟორიტარული სისტემით მანდატების მხოლოდ 9.5% მიიღეს მაშინ, როდესაც ამომრჩეველთა 53% ქალები არიან. პროპორციული საარჩევნო სისტემის პირობებში შესაძლებელია სავალდებულო, დროებითი გენდერული კვოტების დაწესება პოლიტიკური პარტიებისთვის, რაც ხელს შეუწყობს ქალების რაოდენობის გაზრდას პარლამენტში“.
საარჩევნო სისტემის რეფორმის შესახებ დიდი ხანია, მიმდინარეობს დისკუსია და სამოქალაქო სექტორმა ამ მიმართულებით მუშაობისაკენ არაერთხელ მოუწოდა ხელისუფლებას. არასამთავრობო ორგანიზაციებმა პროპორციულ სისტემაზე გადასვლის აუცილებლობაზე ბევრჯერ გაამახვილეს ყურადღება. შემუშავებული რეკომენდაციით, საქართველოს პარლამენტის 75 დეპუტატი აირჩევა ერთიანი პროპორციული სისტემით და 75 მათგანი ჶ ერთიანი პროპორციული სისტემით.
ხელისუფლებამ არ გაიზიარა შეთავაზებული რეკომენდაცია და 2016 წელს საპარლამენტო არჩევნები კვლავ დღეს მოქმედი შერეული საარჩევნო სისტემით ჩატარდება, თუმცა გარკვეული ცვლილებებით, კერძოდ: მაჟორიტარული სისტემით დეპუტატების არჩევისთვის 50%ჶიანი ბარიერი დაწესდება, აგრეთვე, ამომრჩეველთა ხმების თანასწორობის პრინციპის დასაცავად და მიმდინარე წელს მიღებული საკონსტიტუციო სასამართლოს გადაწყვეტილების შესასრულებლად მაჟორიტარული ოლქების საზღვრები შეიცვლება. სასამართლომ არაკონსტიტუციურად ცნო საარჩევნო კოდექსის ის ნორმები, რომლებიც ადგენდა 73 ერთმანდატიანი მაჟორიტარული ოლქის განსაზღვრის წესს.
საარჩევნო სისტემის შემდგომ რეფორმას კი, ხელისუფლება 2020 წლისთვის გეგმავს. დაგეგმილი ცვლილები ხუთი წლის შემდეგ უმაღლესი საკანონმდებლო ორგანოს არჩევნების პროპორციული სისტემით ჩატარებას გულისხმობს. ამ ცვლილების გადადების მიზეზად „ქართულმა ოცნებამ“ არჩევნებამდე დარჩენილი მცირე დრო და მმართველ კოალიციაში საკითხის ირგვლივ შეუთანხმებლობა დაასახელა. ანალიტიკოსებს ხელისუფლების ეს არგუმენტი არადამაჯერებლად მიაჩნიათ. საქართველოს ახალგაზრდა იურისტთა ასოციაციის შეფასებით, არც ხელისუფლებას და არც ოპოზიციას საკონსტიტუციო ცვლილებების მისაღებად პარლამენტში საკმარისი მხარდაჭერა არა აქვს, შესაბამისად, კონსენსუსის მიუღწევლობის შემთხვევაში, მაღალია ალბათობა, რომ საარჩევნო სისტემაში არსებითი ცვლლებები არც 2016 წლის და არც მის შემდგომ გამართული არჩევნებისათვის არ შევიდეს. საია ხაზს უსვამს იმ ფაქტს, რომ ხელისუფლების მიერ შემოთავაზებული ცვლილებები ვერ უზრუნველყოფს საარჩევნო სისტემასთან დაკავშირებით არსებული ძირეული პრობლემების მოგვარებას, შესაბამისად, არასამთავრობო ორგანიზაცია ეჭვქვეშ აყენებს 2016 წელს სამართლიანი და კონკურენტული არჩევნების ჩატარებას, რაც დამაბრკოლებელი ფაქტორი იქნება ქვეყნის დემოკრატიული განვითარების გზაზე.
„წარმოდგენილი ცვლილებები, მხოლოდ ნაწილობრივ ეხმიანება იმ პრობლემებს, რომელიც მოქმედ საარჩევნო სისტემას ახასიათებს და იგი კომპლექსურად ვერ უზრუნველყოფს საქართველოში კონკურენტუნარიანი და თანაბარი საარჩევნო გარემოს შექმნას. უნდა ითქვას, რომ დაინტერესებული მხარეებისთვის დღემდე არ არის ცნობილი ახალი მაჟორიტარული ოლქების საზღვრები, კერძოდ, თუ როგორ აპირებს ხელისუფლება საკონსტიტუციო გადაწყვეტილების შესაბამისად, მაჟორიტარულ ოლქებს შორის დისპროპორციის პრობლემის გადაჭრას, რაც გამოიწვევს ბევრი ოლქის მექანიკურად შეერთებას ან დაყოფას. ხელისუფლების მიერ მოცემულ საკითხზე მუშაობა არ მიმდინარეობს ღიად, სხვა დაინტერესებული მხარეების მონაწილეობით“, – განმარტავს საიას თელავის ოფისის ხელმღვანელი მარეხ მგალობლიშვილი.
მესამე სექტორი სისტემის გაუმჯობესებისა და თავისუფალი და სამართლიანი საარჩევნო გარემოს შექმნისათვის ხელისუფლებას რეკომენდაციით მიმართავს, გაითვალისწინოს საარჩევნო სისტემაზე მომუშავე წამყვანი არასამთვრობო ორგანიზაციებისა და პოლიტიკური სპექტრის ერთიანი ხედვა საარჩევნო სისტემასთან დაკავშირებით და 2016 წლის საპარლამენტო არჩევნები პროპორციული საარჩევნო სისტემით ჩაატაროს.
ექსპერტების შეფასებით, საარჩევნო სისტემის თაობაზე პოლიტიკურ და სამოქალაქო საზოგადოებას შორის ასეთი ფართო კონსენსუსი აქამდე არასოდეს ყოფილა და ხელისუფლების მხრიდან ამის უგულებელყოფა მიუღებელია.