როგორ შევაჩეროთ ტვინების გადინება რეგიონიდან
-დანიელ, თელავის ხშირი სტუმარი ხართ, რა გაკავშირებთ თელავთან?
-2004 წლიდან საქართველოსთან, თელავთან მაქვს მჭიდრო ურთიერთობა ქალაქთან პარტნიორობის კომიტეტიდან გამომდინარე. ამ დროის განმავლობაში სხვადასხვა პროექტები განვახორციელე: თელავის რუკა, პირველი მუსიკალური სკოლის აღდგენა, საბაკალავრო სასწავლო პროგრამა – პროექტის მენეჯმენტი (სამშენებლო და მცირე ბიზნესის მენეჯმენტი), საყოფაცხოვრებო ნარჩენები/დასუფთავება და პროფესიული საგანმანათლებლო პროგრამის გაუმჯობესება: მშრალი მშენებლობა, სანირება და თბოიზოლაცია, მღებავის, ელექტრიკოსის და მლესავის პროფესიული გადამზადება თბილისის პროფ. კოლეჯში.
ჩემი საქმიანობის ძირითადი მიმართულებაა განათლება. ჩემი მიზანია, რაც შეიძლება მეტი პრაქტიკის საშუალება მივცე ახალგაზრდებს. აქედან გამომდინარე, ყოველთვის ვცდილობ ფირმებს ვთხოვო მონაწილეობა მიიღონ გადასამზადებელ პროგრამებში ვორქშოპებისა და სემინარების სახით, ასევე ჩაერთონ პროექტის დაგეგმვის პროცესში.
თელავში ყოველთვის სიამოვნებით მოვდივარ, ერთი მხრივ, ბევრი მეგობრის გამო, რომლებიც აქ შევიძინე, და, მეორე მხრივ, იმიტომ, რომ ჩემი კვალიფიკაციის გამოყენება ძალიან კარგად შემიძლია. 3 წლის განმავლობაში ელექტრიკოსის პროფესიულ განათლებას დავეუფლე, ხოლო 2 ½წელი დურგლის პროფესიას ვსწავლობდი. 3 წლის განმავლობაში ვფლობდი სასტუმროს რესტორნით, რომელსაც ვხელმძღვანელობდი. ასევე, სამი წლის განმავლობაში მქონდა საკუთარი ფირმა პროექტის მენეჯმენტის მიმართულებით და აკადემიური/უმაღლესი განათლება მაქვს მშენებელ-ინჟინრის, მშენებლობის მიმართულებით დავამთავრე მაგისტრატურა. დამატებით, ამ სფეროს კონკრეტულ მიმართულებებში, უფრო დიდი გამოცდილება მაქვს.
– როგორ წარმოიშვა განათლების გამოფენის იდეა და რა მიზნები აქვს მას?
– ჩემი, როგორც დამოუკიდებელი მეწარმის გამოცდილება მიჩვენებს, რომ კომპეტენტური თანამშრომლის მოძიება ძალიან მნიშვნელოვანია. ცოდნა და კომპეტენცია ხელოსნობის უნარ-ჩვევით მოთხოვნადია ბაზარზე, მნიშვნელოვანია: კარგი თანამშრომელი არის ის, ვისი ნიჭიც რეალიზდება და საქმდება მისთვის საინტერესო სფეროში. ასევე მნიშვნელოვანია, მისი განათლება გათვლილი იყოს დასაქმების ბაზარზე. ეს ეხმარება სამუშაოს მაძიებელს და ფირმას განსაზღვროს მისი კომპეტენცია. შესაბამისი თანამშრომლის გარეშე არ არსებობს ფირმის ზრდა და ხარისხი.
როდესაც ვხედავ, რომ ბევრი ახალგაზრდა აქედან თბილისში ან საზღვარგარეთ მიდის, გული მტკივა. ეს ნიშნავს იმას, რომ ისინი ჩვენი რეგიონისთვის დაკარგულები არიან. ძალიან მცირე ნაწილი ბრუნდება უკან, რამდენად კმაყოფილები არიან მათით ფირმები ეს სხვა საკითხია.
რაც მე მაღელვებს, ესაა საზღვარგარეთ ავტომატური გადინების საფრთხე, ემიგრაცია. ეს არის ფატალური შედეგი როგორც წამსვლელთათვის, ასევე, ქვეყნის ეკონომიკისათვის. თანამშრომლების ნაკლებობის გამო ფირმები იძულებულნი არიან დატოვონ ქვეყანა ან რეგიონი. ისინი ხშირად მაღალ საკვალიფიკაციო სტანდარტებს აყენებენ. რაც ყოველთვის არაა გამართლებული, რადგან ხშირად ეს პუნქტი ვერ სრულდება.
ნიჭიერი ახალგაზრდობა და ზრდასრულებიც ტოვებენ რეგიონს უკეთესი განათლებისა და სამუშაოს საძიებლად. საგანმანათლებლო ინსტიტუციებს პრობლემა აქვთ მოტივირებული სტუდენტების და ხარისხიანი საგანმანათლებლო პროგრამების, კვალიფიციური კადრი ტოვებს რეგიონს კარგი სამუშაოს საპოვნელად, წარმატებული ფირმები ტოვებენ რეგიონს კვალიფიციური კადრის საპოვნელად.
– ახლა მოგვიყევით, ვინ უჭერს მხარს და როგორ რეალიზდება განათლების გამოფენის იდეა?
– კარგი კითხვაა, მაგრამ ძნელია საპასუხოდ. ფინანსურ მხარდაჭერას ახორციელებს GIZ ,,კავკასიის ქალაქთა ქსელის მცირებიუჯეტიანი პროექტების ფარგლებში გერმანიის განვითარებისა და თანამშრომლობის სამინისტროს მხარდაჭერით. დიდი მხარდაჭერა გვაქვს განათლების სამინისტროს (სკოლები, რესურს ცენტრები, უნივერსიტეტი და პროფესიული კოლეჯები), არასამთავრობო სექტორის, სამთავრობო წარმომადგენლობის (გუბერნია და თელავის, ახმეტი, გურჯაანისა და ყვარლის მუნიციპალიტეტბისა და საკრებულოები) და რეგიონის ბიზნესის ფართო სპექტრის მხრიდან.
თელავი გამოფენის მასპინძელია. პროექტი დაახლოებით, 3 წლის წინ დაიწერა. კონცეფციის ერთ-ერთი ელემენტი იყო პროფორიენტაციის შეტანა სკოლებში. კონკრეტულად კი თვითშეფასების ტესტის საფუძველზე მოსწავლეთა შესაძლებლობების დადგენა. მიზანია, შესაძლებლობებისა და პროფესიის თანხვედრა მოსწავლეებში. ეს ყველაფერი პიროვნების წარმატების საფუძველია. სასიამოვნოდ გავვოცდით, რომ განათლების სამინისტრო ამ მიმართულებით უკვე მუშაობს და საკმაოდ წარმატებულადაც.
– დანიელ, რას ელოდებით ამ გამოფენიდან?
– ველი საინტერესო დისკუსიას მოსწავლეებს, დამსაქმებლებს და საგანმანათლებლო ინსტიტუციებს შორის. გამოფენის განმეორებისათვის აუცილებელია, რომ დიალოგი მომავალშიც გაგრძელდება, განსაკუთრებით საგანმანათლებლო ინსტიტუციებს, ბიზნესსა და პოლიტიკოსებს შორის. სხვათაშორის, ეს გამოფენა სამუშაოს მაძიებლებისა და გადამზადების მსურველთათვისაც მნიშვნელოვანია.
– რა გამოცდილებაა ამ მხრივ გერმანიაში და რა როლი აქვს სახელმწიფოს ხარისხიანი განათლების, ბიზნეს განვითარებისთვის და ასევე სახელმწიფო როგორ უწყობს ხელს დასასქმებაში?
– გერმანიაში სახელმწიფოს მოვალეობაა პროფორიენტაციის მიმართულებით მუშაობა, რაც განათლების სამინისტროს საშუალებით ხორციელდება. ამის შემდეგ ხდება დადგენა მოსწავლის საგანმანათლებლო მიმართულების დადგენა პროფესიული განათლების, ან უმაღლესი განათლების მიმართულების არჩევა. განვიხილოთ პრაქტიკული პროფესიული განათლება. გვაქვს ორმაგი სისტემა. პრაქტიკული განათლება მიმდინარეობს ფირმაში, სადაც სტუდენტი მუშაობს და სწავლობს. თეორიული განათლება ხდება სახელმწიფო პროფესიულ კოლეჯებში, რომელიც გრძელდება 2-დან 3 წლის განმავლობაში. ამის შემდეგ შესაძლებელია ტექნიკური ან ოსტატის გადასამზადებელი კურსის გავლა. ფირმების უმრავლესობა სთავაზობს გადასამზადებელ კურსებს. ამ ორი გზიდან ერთჶერთის გავლის შემდეგ შესაძლებელია საუნივერსიტეტო განათლების მიღება, რისი კარგი მაგალითიც ვარ მე. ჩემი ორი პროფესიული განათლების შემდეგ 31 წლის ასაკში დავიწყე უნივერსიტეტში სწავლა.
სახელმწიფო დასაქმების სისტემა გერმანიაში დასაქმების ბაზრის უმნიშვნელოვანეს ნაწილს იღებს თავის თავზე. დასაქმების სამსახური აგროვებს სამუშაოს მაძიებელთა მონაცემებს და აწვდის მათ ინფორმაციას სხვადასხვა ვაკანსიების შესახებ. ამავედროს ის რეკომენდაციას უწევს დამსაქმებლებსა და დასაქმების მსურველებს. ფირმები აწვდიან მათ ვაკანსიებს.
– რა რჩევას მისცემდით ბიზნესს?
– სამი რჩევა მაქვს: 1. განათლებაში ჩადონ ინვესტიცია. მაგალითად, პროფ. კოლეჯებს სჭირდებათ უკუკავშირი მათ მიერ შეთავაზებული განათლებისა და დამსაქმებლების საკვალიფიკაციო მოთხოვნებს შორის. 2. ასევე, მნიშვნელოვანი იქნება წარმატებული თანამშრომლები გააგზავნონ პროფ. კოლეჯებში ლექციების წასაკითხად; 3. გამჭირვალე ვაკანსიების შეთავაზება (კომპეტენციები, ცოდნა, უნარები); ასევე, კარგი იქნება, თუ ფირმები იზრუნებენ ცენტრალიზებული ადგილის შექმნაზე, სადაც სამუშაო ბაზარი, ვაკანსიები და საგანმანათლებლო შესაძლებლობების მიწოდება მოხდება.
აბიტურიენტებისათვის რჩევა იქნება, რომ გამოიჩინონ მეტი პრაქტიკულობა. რა არის მათი პერსპექტივები კონკრეტულ სფეროში. რას აკეთებენ ისინი სიამოვნებით, რას ამბობენ სხვები მათი შესაძლებლობების შესახებ? როგორ შეუძლიათ საკუთარი ნიჭის, ინტერესებისა და ხასიათის განვითარება? ესაუბრეთ ამ სფეროში დასაქმებულ ადამიანებს. საგანმანათლებლო ინსტიტუციების არჩევანის შესახებ – დარწმუნდით კონკრეტულად რისი სწავლა გსურთ, სანამ გადაწყვეტთ სად ისწავლით. გადაწყვეტილება მიიღეთ განათლების შინაარსის და არა მისი სახელწოდების და კვალიფიკაციის მიხედვით. შეამოწმეთ განათლების პრაქტიკული კომპეტენციები და შესაბამისობა. გადაწყვეტილება მიიღეთ იმ საგანმანათლებლო პროგრამის მიმართ, რომელიც უზრუნველყოფს თქვენს შემოსავალსა და გზას გაგიხსნით ფართო პროფესიული სპექტრისაკენ.